מנכ"ל האוצר: "נביא למצב שבו המפתח יימסר תוך 5 שנים"

    שלמה בן יוסף No Comments on מנכ"ל האוצר: "נביא למצב שבו המפתח יימסר תוך 5 שנים"
    23:57
    14.05.24
    אבי יעקב No Comments on חיסול ממוקד: פעילי חיזבאללה חוסלו בלב העיר צור

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד נשא דברים היום בכנס שדרות על שלל נושאים שעל סדר היום.

    הריכוזיות

    הוא דיבר בהרחבה על שלושה מוקדים מרכזיים של ריכוזיות במשק. "קורנפלקס שמיוצר בישראל, נמכר בארץ ונמכר בחו"ל – מוצע לקהל בחו"ל במחיר זול יותר ב 40%. אני מכיר את עלויות השילוח של המוצרים, יודע כמה עולה הלוגיסטיקה הימית והיבשתית. מי שראה את הכסף רואה שיש שלוש-ארבע חברות שמכתיבות את המחירים בכל סקטור, ומה שניסינו לעשות בחוק ההסדרים זה לטפל בנקודות של ריכוזיות.

    "אין פתרונות קסם – אין מע"מ אפס שיפתור את כל הבעיה באופן קסום, לצערי – אלו סיסמאות" אמר המנכ"ל. "אנחנו מביאים פתרונות אמיתיים. יש המון צעדים שניתן לעשות ואנחנו עושים כדי לפתוח את המשק לתחרותיות . החוק ההסדרים פתוח את השוק, מסיר חסמים של מכס, מאפשר ייבוא מקביל, ופותח את השוק".

    הדיור

    "משנת 2008 עד שנת 2015 הדיור קפץ ריאלית קרוב ל 100% – עשרות אלפי צעירים בתחילת דרכם, לא מסוגלים, זה מצב בלתי נסבל. המשכנתאות כמעט הכפילו עצמן, ההון עצמי לא מספיק. כשנכנסנו למשרד האוצר ניסינו להבין מה קרה – איך מחיר הדיור קפץ ? גילינו תופעה – כשמסתכלים על שרשרת הייצור ובודקים מי אחראי, וגילינו חמישה גורמים שונים, כל אחד כפוף לגורם אחר עם קישור פוליטי אחר. מנהל מקרקעי ישראל, למשל שולט כמעט בכל הקרקעות ונמצא תחת השיכון . מנהל התכנון מאשר את כל תכניות הבנייה אבל כפוף למשרד הפנים. התקציב מגיע מהאוצר. מה קורה, אם יש בפנים ובשיכון ובאוצר שרים ממפלגות שונות?" תהה.

    "במדינת ישראל היום, מהרגע שמגישים תכנית עד לקבלת מפתח – בממוצע 13 שנה. זה לא מתקבל על הדעת במדינות מתפתחות אפילו. כתוצאה, נוצר מצב של מחסור של למעלה ממאה אלף יחידות דיור. כך המדינה במו ידיה בגלל הבירוקרטיה העלתה מחיר. בנוסף – שיטת המכרזים, המדינה באה לשווק קרקעות ורוצה למקסם רווחים על הקרקע, באמצעות מכרז. מאה יחידות ראשונות במכרז יצאו ב 105 אש"ח ליחידת קרקע , ואז לאחר מכן, בשיטת המכרז המחירים עולים בסדרי גודל של 25% אחוז תוך שנה וחצי. גם כאן – אין פתרון קסם – שר האוצר החליט שכל השרשרת מרגע התכנון ועד לשיווק יהיה תחת כובע אחד, ולכן גם השיכון, גם מנהל מקרקעי ישראל – כולם יושבים יחד.

    אנחנו רוצים למסור מפתח תוך 5 שנים. במקום לנסות למקסם את מחיר הקרקע, החלטנו לעשות הפוך – המדינה לראשונה לא מספסרת בקרקע – מוציאים מכרז והקבלן שזוכה הוא זה שנותן את המחיר המינימלי למשתכן. הקרקעות שייכות לאזרחים ומגיעות להם – שלושה מכרזים יצאו כבר בהצלחה גדולה, וצפויים עוד, עם מחירים נמוכים בשלושים אחוז ממחירי השוק.

    לא נגיד שהמחירים ירדו עוד חודש או חצי שנה – אבל כל מי שייגש למכרז במחיר למשתכן, אוטומטית יוכל לקנות דירה בזול יותר. הורדנו את כל הקריטריונים – הקריטריון היחיד הוא שלא יהיה לקונה דירה. עשרות צעדים נעשים במקביל כדי להוריד בירוקרטיה, לשנות חסמים וייעול השרשרת". לו יהי.

    במקביל, רמ"ט דיור במשרד האוצר  אביגדור יצחקי אמר בכנס כי "אנו נמצאים כיום בשיא תכנון של יחידות דיור – 97,000. אך רשויות מקומיות שלא נותנות מספיק אישורי בניה, בעיות בתחבורה לשכונות חדשות ומחסור בעובדים הם שמונעים את פתרון משבר הנדל"ן כיום".

    "המטרה שלנו היא לייצר הנחה של 200,000 ש"ח בדירות, ועד סוף השנה נשווק 25,000 דירות כאלו כאשר עד סוף 2016 נשווק 70,000 דירות (45,000 צפויות לשיווק בשנת 2016 על פי חישוב). אך אנחנו לא עושים מחיר למשתכן בהתיישבות העובדת." דברי יצחקי.



    0 תגובות